Home » Goed uit te voeren tips » Pas maar op! Eet je te weinig vezels?..dan beschadigt je darmwand!
geen vezels eten zorgt voor een lekkende darm

Pas maar op! Eet je te weinig vezels?..dan beschadigt je darmwand!

door | 13 mei, 2023 | Goed om te weten, Goed uit te voeren tips, Ondersteunende voeding

Te weinig vezels in je maaltijden?..dat gaat ten koste van je darm!

Een van de oorzaken van een lekkende darm is een gebrek aan vezels in de voeding. Wanneer “goede” darmbacteriën niet genoeg vezels binnenkrijgen, gaan ze op zoek naar andere voedselbronnen. De vervangers van vezels zijn glycoproteïnen in het darmslijmvlies. Wanneer bepaalde darmbacteriën geen vezels hebben, breken ze de slijmlaag af, waardoor het voor mogelijk ziekteverwekkende bacteriën gemakkelijker wordt om de onderliggende darmwand (epitheelcellen) te bereiken. Dit betekent dat mensen vatbaarder zijn voor bacteriële darminfecties, inflammatoire darmaandoeningen, prikkelbare darmsyndroom en darmkanker.

Het tegenovergestelde gebeurt wanneer darmbacteriën voldoende voedingsvezels binnenkrijgen. Ze breken de vezels af in kleinere stukjes en fermenteren het om bioactieve stoffen te maken, zoals vetzuren met een korte keten die de darmwand gezond houden of een lekkende darm helpen herstellen.
Een vezelarm dieet verhoogt het aantal bacteriën dat de slijmvlieslaag afbreekt en vermindert het aantal bacteriën dat de darmwand gezond houdt (Desai MS, 2016).

Dus wat let je nog om voldoende vezels te eten?!

Hoe je dat aanpakt?…
Zorg dat je in iedere maaltijd minstens een van onderstaande ingrediënten verwerkt.

Vezelrijke voeding

  • alle soorten groenten en fruit
  • peulvruchten: alle soorten bonen, sojabonen, linzen, kikkererwten, erwten, peultjes
  • noten, zaden en pitten: amandelen, cashewnoten, walnoten, hazelnoten, brazilnoten, pinda’s, pecannoten, pistachenoten, macadamianoten, pijnboompitten, zonnebloempitten, pompoenpitten, lijnzaad, chiazaad, sesamzaad, hennepzaad, …
  • ongemalen volle granen of graanachtigen, havermout, boekweit, quinoa

Succes ermee!!

Petra

 

Waarom een blog / kennisbank?

Omdat het zo leuk is om kennis met anderen te delen:

Er zijn zoveel factoren die van invloed zijn op je gezondheid, dat ik ze niet altijd allemaal kan vertellen of uitleggen. Hoe graag ik dat ook zou willen. Vandaar deze ‘Kennisbank’ of ‘Blog’ of ‘Informatie-pagina’ of ‘Natuurlijke weetjes site’ of ‘Artikelen-pagina’… hoe je het ook wil noemen. Je vindt er vast iets wat jou interesseert en waar je wat aan hebt.
Petra

Gerelateerde artikelen

Stress en darmklachten

Stress en darmklachten

Stress en darmklachten gaan heel vaak samen. Bekend is dat je het van acute stress ‘in je broek kan doen’. Maar ook een ‘klein beetje’ stress heeft...

lees verder
Darmklachten geven reactie in je hele lijf

Darmklachten geven reactie in je hele lijf

Een onbalans in de darmen kan veel gevolgen hebben. Niet alleen je spijsvertering kan klachten geven, maar je hele lichaam reageert op je darmconditie en je microbioom. Wist je dat klachten als allergieën, intoleranties, ontstekingen en zelfs hersengerelateerde problemen in de darm beginnen…?

lees verder
Goede vetten essentieel voor je brein!

Goede vetten essentieel voor je brein!

Goede vetten zijn hard nodig voor een gezond brein.
Vet geeft hersencellen soepelheid, maar ook het vermogen om onderling goed te communiceren. En dat is van groot belang voor je geheugen, maar ook voor je energie én humeur!
Hoe werkt het en kan je dit zelf beinvloeden? Ja zeker….!

lees verder

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin