Diabetes kan je voorkomen.

Door goede voeding en regelmatig bewegen is de kans op diabetes type 2 met de helft terug te brengen, zo bleek vier jaar geleden uit een grootschalig onderzoek van de Universiteit Maastricht. Vier jaar na het onderzoek blijkt nu dat de deelnemers nog steeds gezonder zijn dan mensen die niet aan het onderzoek deelnamen.

-Ook vier jaar na de beëindiging van het onderzoek zijn de deelnemers lichamelijk fitter en hebben ze bijna de helft minder kans op het krijgen van het metabool syndroom dan mensen die niet aan het onderzoek hebben deelgenomen. Bij dit syndroom heeft iemand drie van de vijf aandoeningen hoge bloeddruk, diabetes, hoog cholesterol, overgewicht en eiwit in de urine.

5 kilo maakt bij iedereen al een groot verschil op de kans om diabetes te ontwikkelen of niet.!!!

 -Het onderzoek toont aan dat de combinatie voedingsadviezen op maat en bewegen een belangrijke leefstijlinterventie is om diabetes type 2 te voorkomen. En daarmee heb je dus ook een aanzienlijk minder grote kans op ernstige complicaties van diabetes, zoals een hartinfarct en ander vaatproblemen.
5 kilo maakt bij iedereen al een groot verschil op de kans om diabetes te ontwikkelen of niet.!!!
Link diabetesfonds 

Maagproblemen: gastritis
Een gastritis of een ontsteking van het maagslijmvlies komt vrij veel voor.

Als je een gevoelige maag hebt, en een gastritis wilt voorkomen, kan een zogenaamde 'rolkuur' heel goed preventief werken.

Week 's avonds 2 à 3 eetlepels genkneusde of gemalen lijnzaad in 250 ml water. Kook deze massa kort en zeef het. (fijn theezeefje is ok)

* Drink deze 'thee' (slijmerige..dat wel) warm op de nuchtere maag.

*Ga daarna 10 minuten op je rug liggen en daarna 10 min op je linkerzij, 10 min op je buik, 10 min op je rechterzij.

*Doe deze rolkuur bij voorkeur een week lang elke dag.
 

Een beproefd middel uit ‘grootmoeder’s tijd’ is de ui.
Deze groente (en ook knoflook) bevat sterke antibacteriële en antiseptische eigenschappen.
Het is het proberen waard: tijdens een griep periode of bij griep enige uien op schoteltjes in je huis of op je kantoor, zelfs op je werktafel verspreiden lijkt mij een goedkoop en mogelijk zeer heilzaam experiment. Of doe wat ringen tussen een sjawl en doe deze om je nek bij keelpijn. Doe bij koorts dikke schijven in je sokken en kruip in bed....Heel wat onschuldiger en mogelijk heilzamer dan menige pijnstiller. Probeer het maar en kijk wat er gebeurt.

Zojuist kwam dit 'nieuws'- bericht binnen.
Hopelijk lezen artsen dit ook. Het zal veel schelen in de genezingssnelheid bij bepaalde kwalen....

Nederlandse artsen zijn terughoudend met inzet van probiotica'

Nederland is leidend in onderzoek naar de relatie tussen darmbacteriën en gezondheid. Ten opzichte van andere Westerse landen loopt Nederland echter achter in het implementeren van de resultaten uit dit onderzoek. Hierdoor mist de Nederlandse patiënt veel potentiële gezondheidsbevordering en de overheid een kans op besparing van ziektekosten, vindt Marco van Es van Winclove Probiotics, een bedrijf dat probiotica levert. 
 
De Europese Unie vindt onderzoek naar het microbioom belangrijk. Via het FP7 framework heeft de Europese Commissie hier al meer dan 60 miljoen euro in gestoken. Verstoringen in het microbioom worden steeds vaker in verband gebracht met de ontwikkeling van metabole aandoeningen zoals obesitas, diabetes type 2, ontstekingsziekten en vermindering van bijwerkingen van antibiotica. 
 
Nederland loopt voorop op het gebied van onderzoek naar het microbioom. Onder andere Wageningen UR, het AMC, het VUmc en het Maastricht UMC+ geven daar veel aandacht aan. Implementatie van de resultaten uit het onderzoek gebeurt echter maar beperkt, stelt Van Es. Rapporten die laten zien hoe specifieke probiotica korte en lange termijn verstoringen in de microbiota als gevolg van antibiotica gebruik kunnen reduceren worden nauwelijks opgepakt. Er zijn nog maar weinig Nederlandse artsen die probiotica voorschrijven naast het gebruik van antibiotica.